Op de helft!! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Susanne Arkesteijn - WaarBenJij.nu Op de helft!! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Susanne Arkesteijn - WaarBenJij.nu

Op de helft!!

Blijf op de hoogte en volg Susanne

12 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo lieve mensen,

Vandaag geen opsomming van mijn bezigheden in het weekend, maar korte stukjes over onderwerpen die ik tegen kom op straat, in de klas, in winkels of in de club.

Refugees, vluchtelingen,

Van een afstand volg ik de ontwikkelingen in Europa en tegelijkertijd zijn er mooie en passievolle discussies op school over alle aspecten rondom vluchtingen. Er zijn hier studenten uit Syrie, Saudi Arabie, Angola, Algerije, Korea, Zuid Amerikanen en Europeanen. Mijn gastgezin is extreem rechts en is van mening dat de vluchtelingenstroom een vooropgezet plan is van Alquaida, ISIS en de golfstaten om Europa te islamiseren en over te nemen.
Aan de andere kant hoor ik de Syrische student vertellen dat alleen de rijke, opgeleide Afrikanen naar Europa kunnen vluchten en de rest van het land niet kan vluchten uit de oorlog door het gebrek aan geld. Een interessante mix dus...

Zuid Afrika kent ook problemen met vluchtingen. De vluchtelingen komen uit de Oost Kaap naar de West Kaap vanuit het eigen land en meerendeels uit Centraal en West Afrika. Op zoek naar een beter bestaan. 90% van de vluchtelingen leven aan de rand van Kaapstad, de sloppenwijken zijn de AZC's van Afrika.

De randen van de stad blijven groeien en de armoede en daarmee gemoeide criminaliteit ook. De overheid heeft een ontwikkelingsprogramma om de oudste delen van de slopenwijken te verwijderen en de inwoners een eigen huis te geven. Tussen de sloppenwijken en Kaapstad in zie je nu een dunne rand ontstaan met stenen laagbouw. Deze huizen hebben electriciteit en zijn vrij van huur voor de inwoners. Ik weet zeker dat ik een Township tour ga bezoeken om de situatie daar te voelen. ik vermoed dat de situatie 180 graden anders is dan de wijk Rondebosch, waar ik nu woon.

Longstreet, Uitgaan
Now something completly different. Mijn rondingen worden zeer gewaardeerd in Capetown. Ik moest heel hard lachen om de volgende situaties. Zo kwam er een vrouw in de supermarkt naar mij toe en we hadden wat small talk (koetjes en kalfjes). Ze vroeg of ik hier alleen was en of ik een vriend had. Ze kon niet geloven dat een jonge vrouwe met ZULKE heupen en billen geen vriend had. Ze had nog wat neefjes en buurjongens in de aanbieding...ik heb de datingshow maar afgehouden..
Later in de avond stond ik te dansen in een pub en vanuit het niets popte er ieder kwartier locals voor mij op. Daar is opzich natuurlijk niets mis mee, maar het flirten gaat hier net iets directer dan in Nederland. Daar moest ik even aan wennen, eerst wordt je even gescreend met handen en voeten, later stelt hij zich keurig netjes aan je voor...

Visumaanvraag
Ja visum, geen klein detail, want mijn reis door Namibie, Botswana, Mozambique, Zuid Afrika en Swaziland is officieel geboekt!! De eerste excursie van deze reis wil ik jullie niet laten ontgaan. De visumaanvraag, keurig een online application website beschikbaar waar je een afspraak kan maken om je documenten te overhandigen. Aangekomen om 07:30 uur op een maandag op de 21st floor, begint het circus. Aangekomen in een fancy kantoorgebouw werd ik naar bovengeleid naar een verdieping met 300 stoelen (de totale capaciteit is 4 desks, iets met overcapaciteit in m2) met 7 wachtende voor mij. Alles voor elkaar, maar geen betalingsbewijs bij mij. Dit was ook geen vereiste, maar ik moest het hebben anders kon hij de documenten niet aannemen. Goed, het is nu in process, dus nu is het afwachten en af en toe spieken in het hippe track and trace systeem....

Vorige week heb ik de Hop on Hop off bus gepakt, heel toeristisch maar goed om een overzicht te krijgen van het gebied om Kaapstad heen, na vijf weken alweer. De eerste zomerse week achter de rug en de eerste stranden bezocht. Ook zijn hier veel leuke foodmarkets en marktjes van lokale disigners voor interieur en decoratie. Het is maar goed dat ik een backpack bij mij heb.

Veel plezier bij de super spannende wedstrijd deze week!!


Liefs Suus

  • 12 Oktober 2015 - 17:38

    Joke:

    Leuk verslag Susanne!!

  • 12 Oktober 2015 - 18:22

    Els:

    Ja Susanne op de helft hopend dat de tweede helft net zo leuk wordt toch?

  • 12 Oktober 2015 - 18:36

    Jordy:

    Hi Suus,

    Heel erg leuk om je zo af en toe iets van je te lezen. Je zet het allemaal heel erg leuk op papier!

    Groetjes uit Colombia!


  • 12 Oktober 2015 - 20:56

    Marian:

    Hello Lady, wat een mooie ervaringen komen je tegemoet, leuk de aandacht in de dancing. ?... en supermarkt. De warmte gaat nu oplopen heerlijk zeg. Het was vanmorgen 3 gr. Hier. Morgen ochtend doe ik een winterjas aan. Veel plezier met de 2de helft vande opleiding. Groetjes....tot lezens

  • 12 Oktober 2015 - 21:34

    Marriel:

    Suus waar blijven die mooie foto's?! We zijn in Nederland natuurlijk enorm nieuwsgierig. Je vermaakt je nog steeds prima zo te horen en wat een vette trip in het vooruitzicht. Genieten! Groetjes

  • 12 Oktober 2015 - 22:07

    Janneke :

    Lieve suus, goed te lezen over je avonturen. Ik zie veel Engelse woorden termen dus dat gaat goed! Enjoy

  • 13 Oktober 2015 - 07:09

    Marieke:

    Hai Suus
    Wat een andere wereld moet het daar zijn. En nog veel weken te gaan gelukkig. Na de studie een prachtige reis. Top!

  • 13 Oktober 2015 - 19:23

    Marga:

    Hee Suus, wat leuk om je verslagen te lezen. Je maakt veel mee en daar mogen wij deel van uitmaken. Je mag dus trots zijn op je 'rondingen' al vind je het zelf meer 'ondingen'. Veel succes nog en plezier en tot horens of apps. xxx

  • 13 Oktober 2015 - 21:50

    Jack:

    Hoi Suus
    wat een geweldige belevingen !! Ga zo door !!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susanne

Actief sinds 03 Aug. 2015
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 17383

Voorgaande reizen:

05 September 2015 - 17 Januari 2016

Suus on her way to South Africa

Landen bezocht: