Mijn haat-liefde verhouding met Zuid Afrika... - Reisverslag uit Schipluiden, Nederland van Susanne Arkesteijn - WaarBenJij.nu Mijn haat-liefde verhouding met Zuid Afrika... - Reisverslag uit Schipluiden, Nederland van Susanne Arkesteijn - WaarBenJij.nu

Mijn haat-liefde verhouding met Zuid Afrika...

Blijf op de hoogte en volg Susanne

13 December 2015 | Nederland, Schipluiden

Lieve volgers,

Een berichtje uit het koude Nederland en dat was inderdaad he-le-maal niet het plan. De meeste weten in welke rollercoaster ik heb gezeten de afgelopen weken, een korte samenvatting volgt, voor de andere scrol gerust naar de volgende alinea....

Na 3 maanden studeren en een geweldige tijd in Kaapstad was het tijd om aan het volgende hoofdstuk te beginnen, 6 weken reizen door Zuidelijk Afrika, hiervoor had ik een visum verlenging nodig. Deze zeer op tijd en compleet ingeleverd en continue gevolgd in het 'track en trace' systeem van de nu toch beruchte afdeling van de overheid 'Home Affairs'.
Dit is in een departement die de visa aanvragen beoordeeld en afgeeft, maar ze verkeren in pure chaos en functioneren niet efficiënt en geven visa's te lang, te kort, extreem snel of vertraagd af. Nu had ik een hele bijzondere variant, de mijne is helemaal niet door het proces heen gekomen in 10 weken tijd en is ergens verdwaald in het systeem. Home Affairs via alle mogelijke manieren en Afrikaanse zijwegen proberen te beïnvloeden, maar konden mij geen (tijdelijke) oplossing bieden om mijn reis te laten beginnen. Je kan alleen het land verlaten wanneer je legaal bent, dus moest ik vrijdag 4 dec. abrupt een ticket voor de volgende dag kopen naar Amsterdam....weg reis, weg avontuur, compleet in shock en totaal niet rekening gehouden met dit scenario....no words..

Eenmaal thuis gekomen, begon het regelen opnieuw, alles annuleren en gekeken wat ik alsnog kon regelen om de schade en verloren tijd te beperken, want bureaucratie krijgt mij niet klein! Veel met Nomad tours, waar het grootste deel van mijn reis geboekt was, gebeld en uiteindelijk viel afgelopen vrijdag de beslissing en kan ik voor 4 weken alsnog een vervangende reis beginnen. Dus weer een last minute ticket geboekt en begin ik zo met inpakken, want vanavond vlieg ik naar Johannesburg!!! Het was echte de ene teleurstelling naar de ander met zo'n machteloos en flabbergasted gevoel dat alles langs mij ging en dat ik in het vliegtuig pas echt besefte dat ik gewoon het land uit ben gezet door Home Affairs. Nu is dat 180 graden andersom en ben ik weer aan het fantaseren over de mooie gebieden die ik in ga. Een groot deel van m'n originele reisplannen blijven hetzelfde nl. door Botswana en een stukje Namibia en Zimbabwe, Swaziland, Mozambique en natuurlijk het ontzettend mooie Zuid Afrika!

Oja, de laatste 2-3 weken in Kaapstad waren top, examen goed gemaakt voor m'n gevoel en de zomer begon de laatste 2 weken door te breken, dus nog leuke uitstapjes gemaakt in de wijnlanden, strand en in Kirsten Bosch naar een picknick concert geweest van Freshly Ground. Wat trouwens fantastisch was! Abrupt, maar goed gedag kunnen zeggen tegen mijn gastgezin. En vanaf nu geloof ik echt in karma, bij het inchecken naar Amsterdam kreeg ik spontaan een upgrade naar Business class richting Londen!

Ik kom midden januari terug en ga dan lekker alle foto's van Kaapstad en de reis uitzoeken. Als ik Internetverbinding en tijd heb zal ik tussendoor een berichtje plaatsen van wat ik allemaal zie en meemaak.
Ik ben weer onderweg!!

Een hele gezellige kerst en een knallend nieuwjaar!

Liefs Susanne

  • 13 December 2015 - 13:58

    Marriël:

    Doorzetter! Alsnog heel veel plezier, je hebt het verdiend.

  • 13 December 2015 - 15:09

    Joke:

    Meid wat fijn voor je!! Heel veel plezier!
    En ook hele gezellige feestdagen dat in dat mooie land!
    xxx groet Joke en Wim

  • 13 December 2015 - 15:14

    Tilly:

    hoi SUSAN
    LEKKER HEEN EN WEER GEREISD..... MAAR TOCH NOG GOED GEKOMEN.!!!
    VEEL PLEZIER EN GENIET HE.... VAN DAT MOOIE LAND.

  • 13 December 2015 - 18:43

    Jose:

    Bedankt Susan voor je update! Super mooie en avontuurlijke reis toegewenst! En natuurlijk fijne kerstdagen en goed begin van het nieuwe jaar. Waar zal dat zijn? Liefs, José

  • 13 December 2015 - 22:30

    Els:

    sus als iemand dit verdient ben jij het wel, wat een doorzetter!!!
    Wij zijn trots op je en het belangrijkste: geniet er van!!!
    Joop en Els

  • 14 December 2015 - 07:14

    Cisca:

    you go girl !!!!

  • 14 December 2015 - 07:48

    Inge Voeten:

    He Susan, dat je toch weer dor gaat, knap hoor, ik denk dat ik had bedacht ik zie het later wel weer.
    Maar heel veel plezier, geniet, mooie kerstdagen en een goed 2016.
    Doe voorzichtig.

  • 14 December 2015 - 08:02

    Arjen:

    Heel goed dat je je niet laat kisten door de Zuid-Afrikaanse bureaucratie. Veel plezier met de alsnog mooie reis.

  • 14 December 2015 - 09:50

    Patricia:

    Hey Suus,
    Wat een verhaal zeg....pfff Maar het belangrijkste is dat je toch je reis kan afmaken!
    Heel veel plezier, geniet ervan!

  • 14 December 2015 - 13:11

    Jack :

    Hoi Suus,

    Zo zie je maar weer Karma bestaat en zorgt er voor dat je het juiste pad bewandeld en "unfinished business" kan omkeren tot iets moois !

    Ik zeg "jij knallend in Afrika en wij knallend het jaar uit " - heel veel plezier en c.u. / hear U weer veilig in NL

    gr J


  • 24 December 2015 - 19:18

    Marga :

    Hoi Suus, Ik weet niet of je dit nog leest voor de kerst (morgen), maar ik wens jou een hele goede kerst toe in het verre Afrika, voor 2016 het allerbeste !! Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susanne

Actief sinds 03 Aug. 2015
Verslag gelezen: 363
Totaal aantal bezoekers 17472

Voorgaande reizen:

05 September 2015 - 17 Januari 2016

Suus on her way to South Africa

Landen bezocht: