Travelling from North, East, West to South, you wi - Reisverslag uit Schipluiden, Nederland van Susanne Arkesteijn - WaarBenJij.nu Travelling from North, East, West to South, you wi - Reisverslag uit Schipluiden, Nederland van Susanne Arkesteijn - WaarBenJij.nu

Travelling from North, East, West to South, you wi

Blijf op de hoogte en volg Susanne

17 Januari 2016 | Nederland, Schipluiden

6 dagen op Nederlandse bodem en de eerste regenbui tijdens een nachtelijk tochtje uit Delft weer achter de rug. Echt even lekker thuis gekomen. Mijn tijd in Afrika ga ik nooit meer vergeten en dat besef ik nu pas echt, zeker nu ik weer thuis ben, want wat is het heerlijk om zonder besef van tijd en dag te leven. Gewekt of wakker gehouden door de zonsopkomst, vogels, nijlpaarden of grommende leeuwen en gingen de ogen weer toe na een laatste Savanna. Dit klinkt allemaal iets te idyllisch eerlijk gezegd, dat was het ook, maar allemaal in een moordend reistempo. Alleen zo heb ik zoveel kunnen zien, de 6635 km in de truck waren het zeker meer dan waard. Maar waar moet je beginnen met vertellen? Laat ik maar met wat anekdotes beginnen…….

Na een ruime 6500 km, heb ik 18 keer een grens overgestoken en ieder land heeft zo zijn eigen rituelen bij een border crossing. Van Botswana naar Zimbabwe wordt je paspoort een keer extra gekopieerd, zodat alle officieren die on duty waren je op Facebook kunnen toevoegen. Of het infectie preventie team van Namibië naar Botswana; loop met twee paar schoenen over een natte handdoek bij 43 graden en mond- en klauwzeer is voor altijd uitgeroeid uit het land, zo doe je zaken hier! Wat heb ik gelachen met de Australiërs tijdens het last minute verstoppen van het vlees in geheime ruimte in de truck, zodat het niet afgepakt zou worden en we de aankomende dagen nog gewoon een lekker stoofpotje hadden. De uren wachten in de rij op Afrikaanse bureaucratie waren de regel bij iedere post, maar ook daar kon ik van genieten, echt waar! Van schattige kindjes aan de borstvoeding in de rij, een clubje vrouwen die ongelooflijk zware manden op hun hoofden droegen en al 25 km naar de grens hadden gelopen en die van iedereen naar voren mochten om hun stempel te halen of de jonge mannen die een voorliefde voor het Nederlands Elftal en Nederlandse vrouwen hebben en diep gechoqueerd waren dat ‘WE’ er van de zomer niet bij zijn…

Tussen de grenzen in heb ik machtig indrukwekkende gebieden gezien, zoals de Okavanga Delta, Chobe National Park, Kalahari Dessert en een aantal keer de Zambezi Rivier overgestoken. Deze gebieden werden nog mooier door de gepassioneerde Rangers die alles tot leven brengen en houden. Het jagen op en verkopen van wilde dieren was en is een groot probleem en ook de veranderingen in het klimaat zijn daar te merken, bijv. ik reisde in het regenseizoen en heb één keer een regenbui gehad van 10 minuten. De kerst heb ik samen met Amerikanen en Canadezen gevierd in het Kruger, wat een feest, iedere olifant was natuurlijk ‘amazing’ of ‘gorgeous’, maar hoe heerlijk is om zo blij en onder de indruk te zijn. Wat een contrast in hoe je kunt reageren, één keer een game drive gehad met een Nederlands gezin en wat deprimerend was dat ‘dit heb ik al gezien’, ‘al een kwartier niets anders dan antilope’. Oké toegegeven, de tweede keer Kruger was voor mij iets minder indrukwekkend, maar toch ga je het dan weer op een andere manier zien, waardoor ik toch weer blij was dat ik die dag daar was. Al is het om nog een keer de zonsondergang en de sterrenhemel mee te maken, o wat is dat mooi zeg!

Na drie weken natuur, wild- en campinglife was en tijd voor Mozambique, beentjes in het zand en relaxen. Een super afsluiting van 4 maanden Afrika, want Kaapstad lijkt al weer zo ver weg, trouwens even tussendoor, de uitslag van de test binnen en met een ruime 8 geslaagd :) In Mozambique was de groep wat groter met ‘Team Zweden’ incl. een ware Ikea familie en een Duitse familie met oudere en jongere kinderen. In Maputo kwamen, tot ieders verassing, ook van de guide, twee meiden uit Londen in de groep, super gezellig en veel gelachen tot in de late uurtjes aan het strand! Mozambique heeft ons allemaal verrast, het is zoo arm, armer heb ik het niet gezien in Botswana, Zuid Afrika, Swaziland of Zimbabwe. Het toerisme is haast nog niet ontwikkeld en de oorlog pas een paar jaar over. Soms zijn er nog rebellen in het Noorden actief en de inheemse culturen voeren nog de boven toon.
De verschillen tussen de landen zie je direct als je de grens over gaat, niet alleen van de grens van Nederland naar België, maar in Afrika ook, dan net even anders! Van Bosjesmannen in de Kalahari woestijn tot de traditionele hutjes met BMW’s voor de deur met opgeleide dokters, advocaten of bestuurders.

Nu ik weer in Nederland ben, denk ik dat ik het meest blij ben met de vrijheid en veiligheid die we hier hebben. Er is niets relaxter dan ‘s avonds alleen te kunnen lopen of fietsen, je positie als vrouw is hier zoveel meer gelijkwaardig aan iedereen en alles dan in de Afrikaanse cultuur, maar wat zou ik nog heeel veel keren terug willen gaan van North to East to West to South with NEWS …..

Voor degene die ook dit blog weer helemaal hebben uitgelezen, super leuk dat jullie ook m’n laatste verhaaltje weer hebben gelezen. Nu begint het Nederlandse leven weer, maar ik ga er helemaal vanuit dat ik net zoveel verhalen blijf vertellen, maar dan samen met jullie, spreek jullie snel!

Liefs Susanne

  • 17 Januari 2016 - 20:19

    Marga:

    Hee Suus, ook al heb ik je 'live' al gesproken, altijd leuk om het terug te lezen. Als je je foto's op een rijtje hebt, komen we zeker een avondje kijken. Ik zou er een familieavond van maken !!

    Liefs, Marga

  • 18 Januari 2016 - 09:50

    Jack :

    Hoi Susanne,

    Je hebt een top tijd achter de rug, wat een geweldige ervaring, iets wat altijd bij je zal blijven..en om te koesteren in ons veilige kruidenierslandje nu je weer terug bent ;-0))

    Tot horens !!

    gr Jack


  • 18 Januari 2016 - 21:38

    Tante Co Uut Drenthe :

    hallo Susan wat een geweldig verslag heb je er weer van gemaakt .gezien de foto,s is het ook een mooie reis geweest .en nu afkicken in ons koude landje toch ?Je heb het wel erg naar je zin gehad zo te zien en lezen .Je schrijft heel erg leuk .en nu eerst even bijkomen en dan aan,t werk ?we willen erg graag de rest van je foto,s zien als we weer eens overkomen .groetjes uut zuidlaren .
    o

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susanne

Actief sinds 03 Aug. 2015
Verslag gelezen: 15256
Totaal aantal bezoekers 17460

Voorgaande reizen:

05 September 2015 - 17 Januari 2016

Suus on her way to South Africa

Landen bezocht: